Mrkev, typická česká zelenina, kterou od mala známe zejména z polévek. V posledních letech se stává čím dál oblíbenější součástí našich jídelníčků také v podobě mrkvové šťávy, salátů či pomazánek. Není se čemu divu, mrkev je totiž velmi zdravá a přináší našemu tělu mnoho pozitivních účinků. Pamatujte, že nejlepší je mrkev konzumovat syrovou, vařením totiž část svých léčivých účinků, jako ostatně většina zeleniny, bohužel ztrácí.

Mrkev obsahuje velké množství různých zdraví prospěšných látek. Vyniká především vysokým obsahem betakarotenu neboli provitaminu A, ale obsahuje také velké množství vlákniny či antioxidantů. Z dalších vitamínů v mrkvi najdeme vitamín C, vitaminy skupiny B či vitamín E. Kromě vitaminů je bohatá i na minerální látky, především vápník, hořčík, draslík, sodík, fosfor a železo.

Mrkev a zrak

Mrkev je známá zejména tím, že je díky obsahu provitamínu A velmi prospěšná pro naše oči. Odborníci doporučují konzumaci syrové mrkve nebo pití mrkvové šťávy především starším lidem, neboť její pravidelná konzumace snižuje riziko vzniku šedého zákalu i šerosleposti. Kromě mrkve mají vysoký obsah vitamínu A také další potraviny červenooranžové barvy, jako například granátová jablka, dýně či melouny.

Mrkev jako skvělý zdroj antioxidantů

Karotenoidy přítomné v mrkvi působí také jako antioxidanty, pomáhají z našeho těla odstranit volné radikály, chránit buňky před poškozením a redukovat zánět. Potraviny bohaté na antioxidanty jsou nezbytné pro dobré zdraví, zpomalují proces stárnutí a mohou pomáhat při prevenci rakoviny či kardiovaskulárních chorob.

Pokračování na další straně

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here