Dopamin je hormon tvořící se v mozku, který je důležitý pro naši schopnost prožívat štěstí. Je proto velmi důležitý pro naše celkové zdraví.

Dopamin je neurotransmiter odpovědný za regulaci a rovnováhu tzv. systému „odměny a slasti“ v našem mozku. Kromě toho reguluje i naše emoce a jejich projevy.

Umožňuje nám hýbat se a motivuje nás k dosažení našich tužeb a snů.

Zní to dobře, že ano? Pokračujme dále. Dopamin významně ovlivňuje naše vnímání – zdravá hladina dopaminu v mozku vede k tomu, že svět vnímáme v pozitivním světle.

Nízká hladina dopaminu naopak způsobuje pocity smutku, depresi, negativní myšlení a mnoho jiných emocionálních problémů.

Máme však štěstí, protože existují způsoby, jak si zásoby dopaminu doplníme přirozeně bez jakýchkoliv léků. Přečtěte si deset z nich:

1. Skoncujte se závislostmi

Všechny závislosti, jako jsou např. drogová závislost, alkoholismus, závislost na sexu, chorobná touha po nakupování a další formy návykového chování mají jedno společné, a sice, že vedou jen k vlastnímu momentálnímu uspokojení.

Nicméně momentální uspokojení nikdy nevyřeší naše problémy. Návykové chování může alespoň trochu zmírnit bolest, ale z dlouhodobého hlediska nic neřeší.

Právě naopak. Závislost má nakonec vždy za následek méně uspokojivý život, život, jehož jediným smyslem je hledat uspokojení v zdrojích naší závislosti.

Abyste snížili pravděpodobnost, že propadnete závislosti, snažte se vést plnohodnotný život a preferujte potěšení či odměny, které vás z dlouhodobého hlediska obohatí.

Travte vaše dny činnostmi, které vás inspirují a naplňují. Obklopujte se lidmi, kteří vám pomohou pozvednout váš život. Najděte si někoho, s kým můžete vést smysluplný rozhovor.

Vydejte se na procházku, přečtěte si dobrou knihu, pokuste se najít takovou práci, kterou budete milovat (nebo se naučte milovat vaše nynější zaměstnání).

Pokud máte nějaké domácí zvířátko, travte s ním více času. Nebo si udělejte radost a pořiďte si květiny.

V drtivé většině případů mají závislosti svůj původ v nějakém traumatu z minulosti. Popřemýšlejte o tom, jak dát vašim emocím volný průběh.

Naučte se odpouštět a nelpět na minulosti. Když si myslíte, že vám pomůže terapeut, poradce nebo kouč, nestyďte se za to a vyhledejte ho.

Pokračování na další straně…

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here